I dag röstar riksdagen om ett lagförslag som ska göra det
lättare att hemligstämpla internationella dokument som hamnar hos svenska
myndigheter.
– I samband med till exempel handelsavtal har man bedömt att
de nuvarande sekretessgrunderna inte riktigt varit fullt ut täckande, säger Per
Bill [M], vice ordförande i riksdagens konstitutionsutskott där frågan
behandlats, till Europaportalen.
Syftet är att se till att material som Sverige får som
medlem i EU inte ska kunna begäras ut i Sverige om det är sekretessbelagt i det
medlemsland som det ursprungligen kommer ifrån. Framför allt rör det sig om
material från förhandlingar om internationella handelsavtal, typ de pågående
förhandlingarna om ett frihandel- och investeringsavtal mellan EU och USA, som är
mycket hemlighetsomgärdade.
Regeringen menar att i de flesta andra länder har den som
ger ut dokument, avsändaren, rätt att bestämma vem som ska få ta del av det,
något som tidigare inte varit fallet i Sverige. Dessa länder kräver ofta att
denna princip ska skrivas in i internationella avtal. Förslaget stöds av en
bred majoritet av ledamöterna i riksdagen.
Nils Funcke, expert på offentlighetsprincipen, menar dock
att den nya lagen riskerar att göra det alltför lätt för svenska tjänstemän att
hemligstämpla dokument. Han är kritiskt till formuleringen i förslaget att en
handling ska sekretessbeläggas om ”det kan antas att Sveriges möjlighet att
delta i internationella samarbeten [… ]försämras”.
– Det innebär att väldigt mycket skulle kunna trilla in i
där, säger Nils Funcke till Europaportalen.
– Är det en handling som kommer in till en svensk myndighet
så är det myndigheten som ska göra en självständig prövning gentemot gällande
sekretessregler, säger han och tillägger att avsändarens uppfattning i frågan
bör vägas in i en sådan bedömning.
Nils Funcke ser dock orostecken och menar att flera liknande
lagförslag kommit på sistone.
– Så länge vi är med i EU kan vi inte köra ett eget race, vi
måste anpassa oss i viss mån. Men när den anpassningen går så långt att vi
gröper ur offentlighetsprincipen bryter vi mot vad vi deklarerade när vi gick
med i EU, säger Nils Funcke och syftar det löfte som politiker gav inför
EU-omröstningen 1994.
Inför folkomröstningen garanterade EU-förespråkarna att den
svenska offentlighetsprincipen inte skulle hotas av inträdet i EU.
“Offentlighetsprincipen har inte varit föremål för förhandlingar med EU, och
kommer att vara kvar vid ett EU-medlemskap.” Så lät det i Utrikesdepartementets
propagandaskrift “EU-avtalet“ 1994.
Faktum är att EU aldrig har godtagit den svenska
offentlighetsprincipen. Sverige avgav en deklaration, som slog fast att
“Offentlighetsprincipen (…) och grundlagsskyddet för meddelarfriheten, är och
förblir grundläggande principer som utgör en del av Sveriges konstitutionella,
politiska och kulturella arv.”
Men EU-länderna godtog inte denna skrivning. I
anslutningsfördraget bemöts det med att “unionens nuvarande medlemsstater
noterar att Sverige avgett en unilateral förklaring om öppenhet och insyn. De
förutsätter att Sverige som medlem i Europeiska unionen kommer att fullt ut
följa gemenskapsrätten i detta avseende.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar