Pausa överskottsmålet och satsa 70 miljarder kronor mot
arbetslösheten. Det föreslog LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i sitt
första maj-tal. Men utspelet blev svalt mottaget av S-ledaren Stefan Löfven.
- Vi kommer inte att försätta oss i en situation där vi
avviker från de stabila statsfinanserna. Det är grunden för att vi ska klara
sysselsättningen, säger han till Dagens Nyheter.
Överskottsmålet innebär att den offentliga sektorn ska visa
ett överskott på en procent av BNP över en konjunkturcykel, som ska betala av
Sveriges statsskuld. Målet har, på goda skäl, ifrågasatts av fackförbund,
näringslivsorganisationer, ekonomer och politiker – bland annat av före detta
S-ledaren Göran Persson – med argumentet att den svenska statsskulden har
minskat kraftigt samtidigt som investeringsbehovet är stort. Bland riksdagspartierna
är det bara Vänsterpartiet som vill ändra överskottsmålet.
Vad kritikerna förefaller ha missat är att överskottsmålet,
tillsammans med budgettaket, infördes i slutet av 90-talet för att anpassa
Sverige till reglerna för den ekonomiska och monetära unionen, EMU. Sverige är
som EU-medlem också medlem i EMU:s två första steg, det är bara det tredje
steget med införandet av euron som valuta och att ECB i Frankfurt tar över
penningpolitiken (räntan) som Sverige står utanför, trots att vi inte har ett
undantag som Danmark och Storbritannien.( Formellt är det så att Sverige inte får
vara med i EMU eftersom vi inte har knutit kronan till euron i minst två år,
vilket är ett av de så kallade konvergenskriterierna som ett EU-land måste
uppfylla för att bli fullvärdig medlem i EMU.)
Enligt den stabilitetspakt som EU-länderna antog vid
toppmötet i Amsterdam i juni 1997, ska medlemsstaterna ”undvika alltför stora
underskott i den offentliga sektorns finanser”. Målet med medlemsstaternas
nationella budgetpolitik ska vara ”sunda offentliga finanser med budgetar nära
balans eller i överskott”. [Europeiska rådets resolution om stabilitets- och
tillväxtpakten, antagen i Amsterdam den 16-17 juni 1997.]
Varje år måste regeringen lämna in ett så kallat konvergensprogram
till EU där det framgår hur Sverige ska klarar Maastrichtfördragets så kallade
konvergenskriterier (låg inflation, lågt budgetunderskott, låg statsskuld och
låg ränta) som har överförts till stabilitetspakten, vilken har stramats åt
under den innevarande eurokrisen med andra finanspolitiska instrument såsom den
europeiska planeringsterminen, sexpacken, tvåpacken, europluspakten och nu
senast euroländernas så kallade finanspakt.
Maastrichtfördraget och de där efter beslutade
finanspolitiska överenskommelserna innebär en avdemokratisering av finanspolitiken
och en institutionalisering av en nyliberal ekonomisk politik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar